viernes, 15 de febrero de 2019

L’ART DEL PENSAMENT HUMANISTA DE RAMON PÉREZ CARRIÓ



De l’1 al 23 de febrer de 2019

Museu d’Art Contemporàni de Pego.

Les rodes de la memòria és l’obra que presenta en esta exposició i consta de 35 quadres agrupats en cinc retaules basats en obres de Ramón Llull i altres filòsofs platònics: El Llibre del gentil i els tres savis, L’arbre de la filosofía d’amor, El llibre de l’ascens i descens del coneixement, Els cossos elementals de Plató i el Teatre de la Memòria de Giulio Camillo. La tècnica utilitzada és l’encàustica sobre taula, oli, plom i altres metalls.

Ramon Llull va anomenar a la seua tècnica filosófica “Art”, per este motiu l’expressió plàstica és un dels recursos més adequats per a interpretar la seua obra i la de tots aquells que van practicar el pensament platònic.

Ramón Pérez Carrió (Pedreguer, 1960) es un artista d’empremta independent inscrit en la plàstica contemporània. La seua estètica maneja processos i conceptes propis del seu origen generacional i els involucra en agosarats  salts historiogràfics per a provocar una lectura oberta i creativa de la seua obra, com un palimpsest atemporal. Amb un llenguatge eclèctic, interdisciplinari i permeable a les necessitats de cada projecte, des de 1982 la seua obra s’ha anat mostrant en més de dues-centes exposicions personals i col·lectives en ciutats de tota Espanya, Europa i Sud-Amèrica.


Doctor en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, va iniciar la seua formació en Biològiques i Filosofia. En la seua primera etapa, s’ocupa de “La figura” humana, pintures expressives immerses en atmosferes literàries. A poc a poc aniran adquirint textura i volum fins a convertir-se en complexos collages matèrics de “Arquitectures i paisatges”, següent cicle que culmina amb un exercici de deconstrucció del neoclassicisme en un interessant treball monogràfic sobre l’arquitecte valencià Antoni Gilabert.

Mentrestant, en 1991 participa en la fundació del Grup De Reüll i realitza les primeres intervencions en espais públics. A partir de 1994 concep dos projectes de transició, ambdós sobre paper: “Els àtoms i jo”, a partir d’experiències d’introspecció al voltant de l’abstracció, i “Papers reciclats” coetanis als “Palimpsests”, període dedicat a recuperar tècniques pictòriques clàssiques, com la encàustica.

Conjuga el gest de l’escriptura amb la transversalitat expressiva, l’apropiació i la cita històrica, esgrimint un llenguatge personal impregnat de connotacions romàntiques, simbòliques i neobarroques. De 1996 al 2001 la seua activitat es desenvolupa en l’àmbit de recerca del Laboratori de Llum (UPV) i col·labora en l’organització de grans projectes d’intervenció en València com “Movimiento- Inercia”, “Ingerencias” o “Cabanyal-Canyamelar de portes obertes”.

La seua passió per la literatura, especialmente la poesia i la filosofia, ha engendrat projectes monogràfics per a embarcar-los en exposicions d´autors com María Zambrano, Max Aub, J.A. Valente o Miguel Hernández . A més d’il·lustrar, publica llibres amb gravats calcogràfics a cura d’editorials com Linteo, Pre-textos, Fundació Max Aub, Aitana, Lanuza i altres.

En 1999 emprèn la col·lecció “Font de la Cometa”, edicions artístiques per a bibliòfils en les quals veuen la llum Sepulcro en Tarquinia d’Antonio Colinas, Tres lecciones de tinieblas de José Ángel Valente, els inèdits Libros de amor de Juan Ramón Jiménez i una edició creativa del Quixot, a la qual el Ministeri de Cultura li va concedir el segon premi al llibre millor editat. Reprèn el viatge en 2013 amb Encantos i peligros de las sirenas, de Carlos García Gual, obra que navegarà el Mare Nostrum mostrant-se en les seues illes i costes.

Cal destacar la tematització del ferri Martín i Soler, vaixell insígnia de la naviliera Baleària i premi europeu a la innovació pel seu interior concedit en el 2009 per ShipPax Information.

Altres exposicions son Paisatges de la Bretanya, Baralla de les Meravelles, permanentment exposada en el Monestir de Cura, Mallorca, Llibres de Plom, instal·lació premiada pels mitjans de comunicació en “Art-Ibiza 99”, l’escenografia de Els últims dies de la humanitat de Karl Kraus i el projecte Laboratori Lucebert.

Quant a obra sacra assenyalarem Baptisme de Jesús, pintura mural per a la Catedral de la Marina, Benissa 2011; Salvador eucarístic, exposat en “Camins del Grial”, Ajuntament de València 2015.

http://www.ramonperezcarrio.com











Ricard Pérez (Gerent Fundació Baleria),
Laura Castellà (Regidora Cultura de Pego),
Ramón Pérez Carrió i Enric Moll (Alcalde de Pego)